Shinrin-yoku tai terminas, reiškiantis “miško įkvėpimą” arba “miško vonias”. Šis sveikatos būdas buvo išvystytas Japonijoje 1980’aisiais ir tapo pagrindiniu prevencinės medicinos įrankiu. Japonijos ir Pietų Korėjos mokslininkai atliko daug tyrimų, apibūdinančių laiko leidimo miško paklotėje naudą sveikatai. Jų atradimai populiarina miško vonias visame pasaulyje.

Idėja labai paprasta: leidžiant laiką gamtoje visiškai atsipalaidavus, galima atsigauti ir pailsėti tiek fiziškai tiek dvasiškai. Mes visada tai žinojome, tačiau pastarųjų metų moksliniai atradimai atskleidžia sveikatą gerinančius mechanizmus, veikiančius leidžiant laiką gamtoje. Pavyzdžiui medžiai skleidžia junginius, padedančius imuninei sistemai kovoti su vėžiu.

Ekoterapija

Žmonija gamtos apsuptyje praleido tūkstančius metų, o į miestus ėmėme kraustytis tik prieš kelis šimtmečius. Sugebėjome labai gerai prisitaikyti prie urbanizacijos, o ji suteikia daug naudos: aukšti gyvenimo kokybės standartai ir beveik neribotos galimybės. Tačiau slėpdamiesi nuo gamtos betono džiunglėse turime sumokėti tam tikrą kainą.

Apie kainos dydį mokslininkai dar diskutuoja, tačiau dauguma žmonių instinktyviai jaučia, kad norisi pabūti gamtoje. Mes tik pradedame suvokti, kiek daug įvairiapusiškos naudos ji suteikia. Vis daugėja įrodymų, kad reguliarus ryšys su gamta pagerina fizinę ir psichologinę savijautą.

Ekoterapija (gamtos terapija arba žalioji terapija), tai terapinė praktika, kilusi iš ekopsichologijos – požiūrio, kad žmogus yra gyvybės tinklo dalis, todėl mūsų psichologija yra susijusi su aplinka.

Gamtos terapijos tyrimai

Net 40 min. pasivaikščiojimas miške pakelia nuotaiką, padeda pasijusti sveikesniems ir tvirtesniems.  Miško vonios ženkliai mažina daugėlio negalavimų priežastį: stresą. Jo perteklius sukelia galvos skausmą, didina kraujo spaudimą, skatina širdies sutrikimus, diabetą, kenkia odos būklei, sukelia astmą, atrtritą ir kitus rimtus sutrikimus.

Miško maudynės skatina parasimpatinės nervų sistemos aktyvumą, leidžiantį ilsėtis, saugoti energiją, sumažinti širdies dažnį, skatinant žarnyno ir liaukų veiklą. Mažesnis kortizolio lygis sufleruoja, kad kūno atsako pavojui sistema yra aktyvuojama rečiau. Kai ši sistema aktyvi, kūnas pradeda gaminti kortizolį ir kitus streso hormonus. Per didelis šių chemikalų kiekis didina nerimo, depresijos, širdies ligų, atminties susilpnėjimo ir koncetracijos stokos riziką. Streso hormonai gali pakenkti imuninei sistemai: jie blokuoja natūralias žudikes (NK ląsteles). Kadangi miško vonios mažina kortizolio lygį kraujyje, nieko keisto, kad gerėja ir imuninės sistemos veiklos požymiai.

2007’ais metais atliktoje studijoje, tiriamieji vaikščiodami kelias valandas miške natūralių žudikių ląstelių kiekį kūne padidino net 50%. Dar 1800’aisias metais gydytojai Peter Detweiler ir Hermann Brehmer įsteigė sanatorijas Vokietijos pušynuose. Tą patį padarė ir Edward Trudeau Niujorko valstijoje. Sveikatingumo specialistai skelbė apie miško oro teikiamą naudą; be to, priešingai nei tikėtasi, drėgmė miške sustiprino teigiamą poveikį sveikatai. Buvo speliojama, kad pušys skleidžia paslaptingą – gydantį balzamą.

Dabar šio balzamo sudėtis yra puikiai žinoma. Žaliuojantys medžiai išskyria natūralius chemikalus, vadinamus fitoncidais. Tai yra antibakterinių savybių turinčios lakios medžiagos, kurios veikia kaip nuodai, ginantys augalus nuo parazitų ar kenkėjų. Jie taip pat pozityviai veikia žmogaus imuninę sistemą. Laikas gamtoje sustiprina mąstymo funkcijas ir kūrybiškumą.

Atraskite sau laiko

Pabandykite surasti 2-4 laisvas valandas. Pasirinkite Jums tinkamą pasivaikščiojimo laiką ir trukmę. Miško vonių pasivaikščiojimai gali trukti ilgai, tačiau net trumpti kasdieniai pasivaikščiojimai gali atnešti daug naudos. Gamtoje praleiskite daugiau laiko tik tada, kai nejausite streso ar kaltės jausmo dėl neatliktų rutininių darbų.

Tiek laiko reikia tam, kad galėtumėte palaipsniui suvokti savo pojūčius, ramiai pasedėti ir sąmoningai pasinerti į gamtos patirtį. Galima praleisti ir daugiau laiko, tačiau 2 nenutrūkstamos valandos gamtoje stipriai pagerins teigiamą miško poveikį. Geriausią rezultatą pasieksite miško terapijos pratimus kartodami reguliariai.

Kad patikėtumėte miško maudynių nauda, sekite savo sveikatos būseną. Galite apsilankyti pas savo gydytoją arba sekti biologinius streso požymius (širdies ritmą, kraujo spaudimą, miego kokybę, kortizolio lygį) naudojant išmaniuosius prietaisus. Savijautos gerėjimo požymiai paskatins miške lankytis dažniau.

Pasiruoškite miško maudynėms taip, kad miške jaustumėtės patogiai ir ramiai

Priklausomai nuo metų laiko pasirūpinkite tinkama apranga, apsauga nuo dregmės, vabzdžių, saulės. Jei esate alergiški žiedadulkėms, pasirūpinkite priešalerginiais medikamentais. Išjunkite arba palikite namie technologinius įrenginius. Nekelkite sau jokių sesijos tikslų, tiesiog atsipalaiduokite ir nesiblaškykite. Traktuokite mišką kaip savo partnerį.

Raskite tinkamą vietą gamtoje

Jūsų pasirinkta vieta neprivalo būti medžių tankmėje. Tinka bet kokia žmogaus nepaliesta aplinka. Geriausia, jei pasirinksite vaizdingą vietą, kurioje galėsite stebėti aplinką ir stimuliuosite savo jusles.

Miškingoje aplinkoje galite lytėti medžius. Upelio garsai praturtins pojūčius. Gėlėtos pievos apdovanos kvapais. Medžių tankmės ir atvirų vietų dėrmė miško vonių takuose suteiks šviesos ir garso įvairovę.
Iš pradžių atraskite gretimose miško vietovėse lengvai pasiekiamus ir praeinamus, lengvai naviguojamus vaizdingus takelius. Tai padės miško vonios metu atsipalaiduoti ir susitelkti į aplinką nepatiriant nerimo. Pasivaikščiojimas turi būti ramus o ne fiziškai sunkus, todėl geriausiai tinka takai be fizinių kliūčių. Tą patį maršrutą stenkitės kartoti, kad įsiavintumėte kraštovaizdį, atsipalaiduotumėte ir patirtumėte maksimalią terapinę naudą.

Pasiimkite tai, kas būtina.

Į žygį pasiimkite tik būtinus dalykus: tokius kaip vanduo atsigerti ar pirmos pagalbos rinkinys. Daugėlis mūsų įpratę dėl saugumo pasiimti ir mobilų telefoną. Tokiu atveju išjunkite skambėjimą, vibraciją ir paslėpkite jį giliai kuprinėje. Atsispirkite pagundai fotografuoti(s) miško vonios terapijos metu.

Vaikščiokite lėtai

Shinrin yoku – tai ne žygis ar ištvermės išbandymas. Ši terapija tai leidimas sau suletėti ir leisti juslėms patirti aplinką. Galima atsisėsti ir pajusti po savimi žemę. Suraskite vietą buvimui ramiai ir stebėjimui.

Pastebėkite mažus dalykus

Per savo užimtumą dažnai esame per daug išsiblaškę, kad pastebėtumėme aplinką. Kai sustojame ir pradedame kreipti dėmesį į mažas detales, tokias kaip žiedlapio ornamentas ar lapo šlamesys; atsiduodame gamtos magijai. Miško vonios tikslas ne apgalvoti, bet pajusti saulę ir gryną orą, išgirsti vėją ir medžius.

Stebėkite

Apžvelkite medžių viršūnes ir stebėkite saulės šviesos sukuriamus šešėlius. Pažvelkite į apačią ir apžiūrėkite samanas, augalus, žolę ar nukritusius lapus. Grožėkitės lapų gyslų, medžių šaknų ar žievės ornamentais. Gal pavyks pamatyti gyvūną ar paukštį?

Naudokitės nosimi

Ką užuodžiate? Sustokite ir tyrinėkite miško kvapus. Kaip kvepia medžio šakelė? Ar užuodžiate dirvą, samaną, pušų spyglius?

Klausykite

Dažnai neatkreipiame dėmesio į skirtingus paukščių balsus. Klausykite kaip kalba varnos, žvirbliai, gegutės. Išgirskite kokius garsus skleidžia vėjo judinamos pušys, čiurlenantis upelis.

Lieskite

Sustokite ir palieskite medžio žievę, spyglius, lapus. Palyginkite pušies ir beržo žievės tekstūrą. Susiraskite patogią vietą atsisėsti ir nuimti batus. Jei tinkama temperatūra, nusiimkite batus, pajuskite kaip samanos kutena padus.

Pajuskite miško skonį

Būkite atsargūs. Vaikščiojant po mišką galima gerti arbatą, pagamintą iš miško augalų ar ragauti uogas. Tačiau būkite atsargūs, nedarykite nuovirų iš nepažįstamų augalų. Tačiau galite išsižioti ir burna pagauti lietaus lašelį, ištirti pušies spyglio skonį, ar paragauti laukinės obels vaisių.

Pakvieskite draugus

Šiuos dalykus galite atlikti vieni arba su vienu ar keliais draugais. Kai kurie žmonės nepažįstamose vietose ar bandydami kažką naujo geriau jaučiasi su kompanija. Galite vieni kitiems padėti išmokti neskubėti. Buvimas miške labai naudingas ir vaikams: vaikystė uždarose patalpose ar daugiabučių kiemuose nėra tokia turtinga. Buvimas miške naudingas ir mažiesiems.